Happy Worker Boek


Hoe je met oprechte aandacht en open communicatie een plezierig bedrijfsklimaat schept

Naar aanleiding van de Happy Worker presentaties die Yolanda Eijgenstein () voor het bedrijfsleven geeft, is zij door diverse uitgevers benaderd om haar visie aan het papier toe te vertrouwen. Sinds september 1998 ligt Happy Worker in de boekhandel en momenteel ligt de 13e druk al in de winkel. Yolanda: 'ik had nooit kunnen dromen dat mijn boek een managementbestseller zou worden'.

De Happy Worker verenigt vier Happy's in zich die elk staan voor een bepaalde, essentiŽle manier van werken, managen of leven. De Happy Looker kijkt en leert van anderen, de Happy Aimer kiest zijn weg bewust, de Happy Blooper ziet de voordelen van fouten maken en de Happy Lover houdt van zichzelf en kan daardoor veel aan anderen geven. Allemaal voor de hand liggende eigenschappen, die helaas vaak worden vergeten. In dit boek belicht Yolanda ze, maar ze weet dat iemand nooit alle vier de typen exact kan en wil naleven. Iedere lezer zal vooral zijn eigen waarheid eraan toevoegen. Yolanda beschrijft de Happy's om ideeŽn aan de hand te doen voor een aantrekkelijke manier van werken en communiceren. Niet om tegen bestaande structuren aan te schoppen, wel om je uit te nodigen eens in een andere richting te kijken, om je te laten zien hoe het ook kan.

De Happy Worker
De Happy Worker staat stil bij zijn eigen functioneren als mens, medewerker, collega en manager en is voortdurend alert op het continue proces van verandering. Zijn eigen veranderingsproces, dat van zijn medewerkers en de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie. En ondanks dat (of juist omdat) hij als enige zekerheid heeft dat alles blijvend verandert, blijft de Happy Worker vooral zichzelf. Hij heeft plezier in het leven en geniet. De Happy Worker geeft graag, maar laat zijn collega's ook merken dat hij ze nodig heeft door zijn verwachtingen uit te spreken. Hij weet waar hij voor staat en neemt stelling. Hij stimuleert de ander in zijn zelfvertrouwen, zodat die kan groeien. Hij realiseert zich dat als hij en zijn medewerkers zich goed voelen, zij creatiever en prettiger in de omgang zijn. Hij beseft dat je daardoor openstaat voor anderen, oprechte aandacht kunt geven, je kunt verwonderen, je intuÔtie durft te volgen en je gevoelens kunt delen. En hij weet dat alleen mensen die zelfvertrouwen hebben en zichzelf respecteren, ook anderen vertrouwen en ze met respect behandelen. De juiste balans tussen geven en nemen maakt de Happy Worker evenwichtig, omdat beide in elkaar overvloeien: geven wordt nemen en nemen wordt geven. Kortom: het zijn potentiŽle 'gelukkige' werkers.

De Happy Looker is de aandachtige kijker, die gebruik maakt van al zijn zintuigen. Hij kijkt, luistert en voelt zonder meteen te oordelen. IdeeŽn van anderen zijn voor hem stimulerend en helpen hem groeien. Hij verwondert zich en vraagt zich af waarom de dingen gaan zoals ze gaan.

De Happy Aimer wil vooruit: hij weet wat hij met zijn werk en leven wil. Hij wordt gedreven en laat zich leiden door hartstocht. Hij stelt zichzelf doelen en durft die vervolgens weer los te laten, waardoor hij onderweg zijpaden kan bewandelen. Als er op het werk gezamenlijke successen worden behaald, is het feest. Hij kijkt vooruit, maar geniet van het nu.

De Happy Blooper ziet de voordelen van het maken van fouten en durft zich kwetsbaar op te stellen. Hij maakt mislukkingen bespreekbaar, waardoor er een mentaliteit ontstaat waarin iedereen verantwoordelijkheid durft te nemen voor zijn eigen gedrag. Hij realiseert zich dat fouten van wezenlijk belang zijn voor innovatief handelen. Door zijn eigen onvolmaaktheid toe te geven, creŽert hij een foutvriendelijke omgeving.

De Happy Lover is een integer mens. Hij geeft oprechte aandacht en is daadwerkelijk betrokken. Hij leeft en werkt met passie en enthousiasme. Hij houdt van zichzelf en daardoor van anderen. Hij onderschat zichzelf niet en heeft geen behoefte anderen te onderschatten. Door niet boven of onder anderen te staan, laat hij ze in hun waarde.

Het laatst hoofdstuk Happy Voice, verbindt al de vier Happy's met elkaar. Het is geen karakter, maar een middel waardoor je de andere vier in werking kunt zetten.

De verschillende Happy's zijn eigenlijk niet los van elkaar te zien. Toch zijn de hoofdstukken zo geschreven dat ze ook los van elkaar begrijpelijk en bruikbaar zijn. Per pagina vindt u een oneliner : kernachtige uitspraken die Yolanda in de afgelopen jaren heeft verzameld. In de bijlagen tenslotte, vindt u een overzicht van de karaktereigenschappen van elke Happy en wat u ermee kunt bereiken. U kunt ze gebruiken als een checklist voor uzelf.

Voorbeelden uit de praktijk
Elk hoofdstuk in dit boek bestaat uit een aantal korte paragrafen met veel voorbeelden uit de praktijk: anekdotes, brieven, dialogen of overpeinzingen. In ieder geval herkenbare situaties uit de dagelijkse praktijk, ter inspiratie voor iedereen die met mensen te maken heeft. Want eigenlijk is iedereen een manager. Of u nou leidinggeeft aan een team, overlegt met een klant, voorzitter bent van de sportclub of thuis uw gezin runt. Iedereen maakt dagelijks bepaalde afwegingen, neemt beslissingen en communiceert met zijn omgeving.

Happy Worker Boek als geschenk
Vaak wordt een Happy Worker Lezing afgesloten met het uitdelen van het boek. Het boek is eveneens gewild als relatiegeschenk of als cadeau voor de eigen medewerkers rond Kerst, Oud & Nieuw, in verband met een jubileum, als start van een veranderingsproces of zomaar. U kunt het boek bij ons bestellen.

ISBN: 90-575-9052-2
Uitgeverij Podium
Paperbackversie: € 12.50 (Het boek is geÔllustreerd met Yolanda's eigen tekeningen)